Sabtu, 03 April 2010

ILMUWAN ISLAM PENGENALAN

Zaman kegemilangan Islam telah melahirkan ramai tokoh ilmuwan sains yang berkaliber
tinggi seperti Jabir Al Hayyan yang merupakan pengasas dalam ilmu kimia, Al-Khwarizmi yang
mahir dalam ilmu Matematik atau tokoh- tokoh ilmuwan yang lain. Ilmu sains adalah penting
dalam dunia baru kita di mana kemahiran amat diperlukan dalam bidang ini. Malahan Al-Farabi
sendiri menyifatkan ilmu sains sebagai suatu entiti yang penting dalam mencari ilmu. Tidak siapa
boleh menafikan peranan Islam dan al-Quran dalam pencetusan setiap anjakan dan revolusi
ketamadunan manusia dan kemajuan sains di muka bumi ini. Sama ada ia memang dihasil atau
diterokai oleh seorang yang Muslim atau bukan, al-Quran tetap menjadi satu-satunya sumber
yang mampu mencetuskan setiap penemuan atau hasil sesuatu carian. Kerana segala-gala yang
mengenai urusan dunia dan isinya serta akhirat yang menjadi urusan-Nya telah termaktub dalam
al-Quran sejak dulu, kini dan selama-lamanya.
Ilmu-ilmu yang terkandung dalam al-Quran sesuai untuk semua zaman dan tidak akan
habis untuk dicedok, diteroka, dikaji dan direalisasikan bagi menangani segala permasalahan
ummah sejagat. Ini terbukti apabila pelbagai penemuan asas dalam sains oleh ilmuwan Islam
silam di era kegemilangan dan kemuncak ketamadunan Islam terus bercambah dan berkembang
untuk keperluan ummah dunia.
Malah, apa juga kemajuan dan teknologi yang kita kecapi dan guna pakai hari ini
bermula dengan inovasi ilmuwan Islam silam yang diadaptasi daripada hasil kajian dan
pemahaman yang mendalam mereka terhadap isi kandungan al-Quran. Malangnya peranan dan
penemuan besar para ilmuwan Islam itu dinafi dan ditenggelamkan oleh Barat lebih 200 tahun
kemudian apabila Islam mengalami zaman kemalapan dan era ketamadunannya merudum.
Beberapa Ilmuan Islam:
AL-IDRISI
• Beliau bernama, Abu Abdullah Mohammed Ibn al-Sharif al-Idrisi.
• Dilahirkan pada tahun 1099 Masihi di Ceuta, Sepanyol.
• Meninggal dunia pada tahun 1166 masihi.
• Sumbangan utama;
i. menghasilkan bebola perak seberat 400 paun untuk Raja Roger II, lengkap
dengan membahagikan dunia kepada 7 iklim, laluan perdagangan, teluk, tasik,
sungai, bandar-bandar besar, bukit dan lembah serta gunung-ganang.
2
ii. Beliau juga mencatatkan jarak dan ketinggian sesuatu tempat dengan tepat.
iii. Tokoh Geografi kurun ke-12 ini kemudiannya menghasilkan buku Nuzhah al
Musytaq fi Ishtiraq al Afaq (Kenikmatan pada Keinginan Untuk Menjelajah Iklim)
atau Roger's Book iaitu sebuah ensiklopedia geografi yang mengandungi peta
dan informasi tentang negara Eropah, Afrika dan Asia. Mencatatkan perihal
masyarakat, budaya, kerajaan dan cuaca negara-negara yang terdapat di dalam
petanya.
iv. Beliau turut menggunakan semula garisan lintang dan garisan bujur yang
diperkenalkan sebelumnya dalam peta yang dihasilkan.
v. Beberapa abad lamanya, Eropah menggunakan peta Al Idrisi dan turut
menggunakan hasil kerja ilmuwan ini ialah Christopher Columbus.
CHENG HO
• Cheng Ho (1405-1433) telah berjaya menakluki dunia melalui tujuh ekspedisi pelayaran
ke Lautan Hindi dan Lautan Pasifik Barat dari benua Asia sehinggalah ke Afrika serta
berlabuh di 30 buah negara.
• Kejayaan tokoh ini membuktikan negara China mempunyai kemahiran yang tinggi dalam
bidang teknologi pembinaan kapal dan pelayaran.
• Pelayar kurun ke-15 Dinasti Ming, dijadikan sida-sida putera Zhu pada umur 13 tahun
dan merupakan sida-sida pertama menjawat jawatan laksamana di China juga pegawai
tertinggi tentera pertama beragama Islam.
• Cheng Ho merupakan pemimpin unggul mengetuai armada lebih 100 buah kapal
bersama 27 ribu orang bawahan ke lautan barat mendahului Vasco Da Gama dan
Christopher Colombus menemui laluan ke laut timur.
• Kisah hidup Cheng Ho adalah perjuangan mencari kesempurnaan hidup menerusi Islam.
Perjuangan menyempurnakan kecacatan hidupnya yang dikasi dan terpaksa
menghambakan diri kepada Maharaja. Malah dia tidak berpeluang mengembangkan
zuriatnya.
• Namun Cheng Ho tidak berputus asa dengan suratan hidupnya kerana dia berpegang
kuat kepada ajaran Islam dan dia bercita-cita menunaikan ibadah haji sebagai
penyempurna kehidupan beragamanya.
• Bagi mencapai matlamat tersebut, beliau perlu membuktikan kesetiaannya kepada
Maharaja.
IBNU KHALDUN
3
• Beliau bernama, Abu Said Abd Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun Al Hadrami Al
Ishbili.
• Dilahirkan pada tahun 1332 di Tunis, Tunisia.
• Meninggal dunia pada tahun 1406 di Kaherah, Mesir.
• Sumbangan utama;
i. Kitab Muqaddimah yang merupakan satu pendekatan unik dan hasil karya yang
terbaik dalam bidang kesusasteraan.
ii. Beliau dikenali sebagai pengasas ilmu sosiologi. Pengasas ilmu Sosiologi dan
tokoh sejarawan kurun ke-14 ini melalui karya agungnya mencatatkan penemuan
baru dalam fenomena sosial manusia yang disebabkan oleh hukum tertentu,
mengaitkan perubahan sistem sosial antara masyarakat dengan faktor
persekitaran seperti iklim, tanah, makanan, sumber galian, kemampuan berfikir,
jiwa dan emosi mereka.
iii. Beliau membuat teori bahawa: purata usia sesebuah negara bertahan dalam tiga
generasi dan usia satu generasi bertahan selama 40 tahun. Bermakna purata
usia sebuah negara 120 tahun. Usia tiga generasi pula dibahagikan kepada
empat tahap iaitu primitif, pemilikan, beradab dan kemakmuran serta yang
terakhir tahap kelemahan, kerosakan akhlak dan kemunduran.
MIMAR SINAN
• Mimar Koca Sinan,Arkitek Terulung Sinan
• Dilahirkan pada tahun 1489 di Agirnaz, Turki.
• Meninggal dunia pada tahun 1588 di Istanbul, Turki.
• Kisah hidup Sinan memaparkan kegigihannya membangun kehidupan baru dalam sinar
kebenaran.
• Berasal dari keluarga pengukir miskin yang beragama Kristian, Sinan bercita-cita untuk
menyertai tentera elit kerajaan Uthmaniah setelah melihat kehebatan anggota tentera itu
sewaktu memasuki kampungnya.
• Sumbangan tokoh ini;
i. Dalam bidang senibina.
ii. Tokoh yang digelar arkitek diraja ini telah berjaya membina sebanyak 360 binaan
termasuk masjid, sekolah, muzium, istana, maka, jambatan dan pelbagai lagi
dalam tempoh 50 tahun.
4
iii. Dalam pembinaan jambatan sewaktu kempen ketenteraan Uthmaniah telah
merubah kehidupannya apabila dia dilantik sebagai Arkitek Diraja dan diberi
segala bentuk kemewahan.
iv. Namun sinar kebenaran agama suci yang dianuti membendung dirinya daripada
bersikap bongkak dan angkuh menerusi senibinanya.
IBNU AL-BAITHAR
• Beliau bernama, Abu Muhammad 'Abd Allah Ibn Ahmad Al-Maliqi Al-Nabati atau Ibn
Baitar.
• Dilahirkan di Benalmadena, Malaga, Sepanyol pada tahun 1197 masihi.
• Meninggal dunia di Damascus, Syria pada tahun 1248 masihi.
• Sumbangan utama;
i. Menghasilkan ensaiklopedia mengenai tumbuhan perubatan.
ii. Al Jami' fil Adawiyyah al Mafradah (Penyediaan Ringkas Ubat dan Makanan)
mengandungi cara-cara penyediaan ubat berasaskan tumbuhan dan disusun
mengikut urutan abjad.
iii. Ibn Baitar turut menyenaraikan 200 tumbuhan yang tidak dikenali sebelumnya .
iv. Pendekatan beliau menjadi asas kepada kaedah mengklasifikasikan jenis
tumbuh-tumbuhan yang diamalkan sehingga kini.
IBNU SINA
• Ensiklopedia Perubatan Al Qanun Fit Tibb karangan Ibnu Sina sehingga penghujung
abad ke 15 masih diulang cetak dalam 15 edisi Latin dan menjadi buku rujukan asas di
universiti-universiti di Eropah lebih lama dari mana-mana buku perubatan yang ditulis
oleh pakar perubatan.
• Beliau bermula daripada keinginan untuk menyelami rahsia Al-Quran yang menyebut
tentang apa yang terkandung dalam tubuh manusia. "Dalam jasad manusia ada seketul
daging, jika rosak daging itu, rosaklah seluruh anggota badan; jika baik daging itu,
baiklah seluruh badan; daging itu adalah "Kalbu."
• Kebanyakan ulama Usuluddin mentafsirkan "Kalbu" itu adalah hati dan hati ini dikaitkan
dengan "penyakit hati" seperti hasad dan dengki. Tetapi Ibnu Sina melangkah setapak
mentafsirkannya dari sudut fizikal manusia.
5
• Bagi Ibnu Sina, melihat "Kalbu" itu sebagai "Jantung" kerana kesihatan jantung
mempengaruhi seluruh badan manusia. Jantung ini pula dipengaruhi oleh gaya
pemakanan manusia
ABU AL-KASEEM AL-ZAHRAWI
• Beliau telah melakarkan gambar peralatan pembedahan dilengkapi dengan keterangan
dalam bentuk ensiklopedia yang terawal dalam sejarah perubatan moden.
• Beliau juga telah mengklasifikasikan 325 jenis penyakit dengan keterangan mengenai
simptom dan cara pengubatannya.
• Abu Al-Kaseem merupakan tokoh pertama mencatatkan penyakit haemophilia atau
penyakit darah membeku.
• Ensiklopedianya telah diterjemahkan dalam bahasa Latin pada tahun 1114 dan versi
Oxford pada tahun 1778.
AL-JAZARI
• Kitab fi Ma'rifat Al-Hiyal Al Handasiya (The Book of Knowledge of Ingenious Mechanical
Devices) oleh Al-Jazari menjadi asas kepada peralihan penggunaan alat tradisional
kepada mesin yang tidak lagi bergantung kepada penggunaan gunatenaga manusia dan
binatang.
• Beliau menjelaskan 50 peralatan mekanikal dalam 6 kategori. Antaranya:
i. Jam air
ii. Alat pembasuh kain (mesin wadu)
iii. Roda pengangkut air
Eropah hanya menerima teknologi ini melalui Syria dan Kerajaan Islam Sepanyol.
AL-KHWARIZMI
• Al-Khwarizmi merupakan pengasas ilmu Algebra/Algorithm. Istilah "Algebra" berasal dari
nama bukunya "Aljabar". Istilah "Algorithm" pula berasal dari namanya Al-Khwarizmi.
• Beliau mengasaskan penggunaan "0" (zero) dalam nombor perkiraan. Inilah asas kepada
sistem perpuluhan.
• Beliau juga telah mencetuskan revolusi dalam Matematik yang mengaplikasikan
pengunaan campur, tolak dan kali lebih cekap dari kaedah huruf Roman. Tanpa kaedah
Algebra, ilmu Matematik moden tidak mungkin wujud.
6
• Buku Algebranya menjadi rujukan di Universiti Eropah sejak abad ke 12. Huruf moden
hari ini berasal dari huruf Arab/India.
• Setengah pihak menggelarnya pengasas kepada komputer sains.
• Beliau juga turut memperbetulkan teori geografi Ptolemy.
• Katanya, "Tujuan saya memajukan ilmu Hisab adalah semata-mata kewajipan agama
bagi memudahkan semua urusan Feqah yang memerlukan perkiraan seperti jual beli,
faraid, zakat, menentukan qiblat dan jarak bermusafir untuk bersolat".
IBNU AL-NAFIS
• Ibnu Al-Nafis merupakan sarjana pertama yang berjaya menjelaskan bahawa darah
dibersihkan di dalam paru-paru di mana ia disuling tatkala bertemu dengan udara yang
disedut dari luar.
• Ibnu Al-Nafis telah menemui sistem edaran darah dalam tubuh manusia.
• Beliau juga merupakan sarjana pertama yang melakar dan menjelaskan mengenai
prinsip asas peredaran darah dalam paru-paru.
• Beliau mendahului Sir William Harvey dari Kent, England 300 tahun.
• Beliau juga merupakan sarjana pertama menyedari kesilapan teori Galen zaman Greek
tentang "Saluran yang hilang di antara dua saluran darah ke paru-paru."
JABIR HAYYAN
• Abu Musa Jabir Ibn Hayyan (721-815 H), ilmuwan Muslim pertama yang menemukan
dan mengenalkan disiplin ilmu kimia.
• Lahir di pusat peradaban Islam klasik, Kuffah (Irak), ilmuwan Muslim ini lebih dikenal
dengan nama Ibnu Hayyan, dan di Barat disebut dengan nama Ibnu Geber.
• Ayahnya, seorang penjual ubat, meninggal sebagai 'syuhada' demi penyebaran ajaran
Syi'ah.
• Jabir kecil menerima pendidikannya dari imam terkenal, Imam Ja'far Shadiq as.
• Beliau juga pernah berguru pada Barmaki Vizier pada masa kekhalifahan Abbasiyah
pimpinan Harun Al Rasyid.
• Sumbangan beliau;
i. Berkat penemuannya ini pula, Jabir dikenali sebagai Bapak Kimia Moden. Dalam
kariernya, beliau pernah bekerja di laboratorium dekat Bawwabah di Damaskus.
ii. Jabir mendasari eksperimennya secara kuantitatif dan instrumen yang dibuatnya
sendiri, menggunakan bahan berasal dari logam, tumbuhan, dan haiwan.
iii. Dari Damaskus beliau kembali ke Kota kelahirannya, Kuffah. Setelah 200 tahun
kewafatannya, ketika penggalian tanah dilakukan untuk pembuatan jalan,
7
makmalnya yang telah musnah telah ditemui. Di dalamnya didapati peralatan
kimianya yang hingga kini masih sempurna, dan sebatang emas yang cukup
berat.
iv. Jabir Hayyan merupakan pengasas kaedah penghabluran, penyulingan,
pemejalwapan dan penyejatan serta mencipta peralatan bagi tujuan tersebut.
v. Menerusi proses penyulingannya dia telah menghasilkan asid nitrik, satu dari
asid penting dalam industri kimia hari ini.
vi. Catatan kimianya telah diterjemah ke dalam bahasa Latin dan Eropah serta
mempengaruhi perkembangan kimia moden.
vii. Banyak istilah kimia Jabir kekal digunakan di Eropah seperti alkali, antimony,
alembic (anbique), eludel, alchemy dan lain-lain.
viii. Seluruh karya Jabir ibnu Hayyan lebih dari 500 studi kimia, tetapi hanya
beberapa yang sampai pada zaman Renaissance. Di antara bukunya yang
terkenal adalah Al Hikmah Al Falsafiyah yang diterjemahkan ke dalam bahasa
Latin berjudul Summa Perfectionis.
ix. Idea-idea eksperimen Jabir itu sekarang lebih dikenal/dipakai sebagai dasar
untuk mengklasifikasikan unsur-unsur kimia, terutamanya pada bahan metal,
nonmetal dan penguraian zat kimia.
x. Dalam bidang ini, ia merumuskan tiga jenis berbeza dari zat kimia berdasarkan
unsur-unsurnya:
Air (spirits), yakni yang mempengaruhi penguapan pada proses
pemanasan, seperti pada bahan campur, arsenik dan amonium klorida.
Metal, seperti pada emas, perak, timah, tembaga, besi
Bahan campuran, yang dapat ditukarkan menjadi semacam habuk.
• Di abad pertengahan risalah-risalah Jabir di bidang ilmu kimia termasuk kitabnya yang
masyhur, yakni Kitab Al-Kimya dan Kitab Al-Sab'een, telah diterjemahkan ke dalam
bahasa Latin.
• Terjemahan Kitab Al-Kimya bahkan telah diterbitkan oleh ilmuwan Inggeris, Robert
Chester tahun 1444, dengan judul ‘The Book of the Composition of Alchemy’.
• Buku kedua (Kitab Al-Sab'een), diterjemahkan juga oleh Gerard Cremona.
• Berikutnya di tahun 1678, seorang Inggeris lainnya, Richard Russel, mengalihbahasakan
karya Jabir yang lain dengan judul ‘Summa of Perfection’.
• Berbeza dengan pengarang sebelumnya, Richard yang pertama kali menyebut Jabir
dengan sebutan Geber, dan memuji Jabir sebagai seorang pangeran Arab dan falsafah.
• Buku ini kemudian menjadi sangat popular di Eropah selama beberapa abad lamanya.
Dan telah memberi pengaruh pada evolusi ilmu kimia moden.
8
• Karya lainnya yang telah diterbitkan adalah; Kitab al Rahmah, Kitab al Tajmi, Al Zilaq al
Sharqi, Book of The Kingdom, Book of Eastern Mercury, dan Book of Balance (ketiga
buku terakhir diterjemahkan oleh Berthelot). "Di dalamnya kita menemukan pandangan
yang sangat mendalam mengenai ilmu kimia," tulis George Sarton.
JAMALUDDIN AL-AFGHANI
• Sayyid Jamaluddin Al-Afghani (1838/9-1897) merupakan salah satu tokoh yang pertama
kali menyatakan kembali tradisi Muslim dengan cara yang sesuai untuk menjawab
berbagai masalh penting yang muncul akibat Barat semakin mengusik Timur Tengah di
abad ke19.
• Sebagai modenis Islam pertama, yang pengaruhnya dirasakan di beberapa negara,
Afghani memicu kecenderungan menolak tradisionalisme murni dan westernisme murni.
• Dalam hidupnya dia mempromosikan berbagai sudut pandang yang sering bertentangan.
Dan pikirannya juga memiliki afinitas dengan berbagai kecenderungan di dunia Muslim.
• Ini meliputi liberalisme Islam yang diserukan khususnya oleh Muhammad 'Abduh, orang
Mesir yang menjadi muridnya.
• Pada masa mudanya beliau dididik di Iran, dan juga di kota-kota suci Syi'ah di Iraq.
• Beliau piawai dalam filsafat Islam dan juga dalam Syi'ah mazhab Syaikhi, yang
merupakan ragam Syi'ah yang sangat filosofis pada abad ke18 dan ke19..
• Ketika Afghani ke Istanbul, pada tahun 1869-1870, dia mengemukakan gagasan yang
bersal dari filosof Islam. Dan ketika ke Mesir pada 1870-an, dia mengajar murid-murid
mudanya terutama tentang filosof-filosof Iran ini.
• Perjalanan yang panjang dalam hidup Afghani dilalui dengan berdakwah di banyak
negara.
• Pada usia yang masih muda, sekitar 20 tahun, Afghani sudah pergi ke India dan
berjuang untuk mengusir pemerintahan Ingeris dari bumi Muslim di India.
• Setelah tinggal di India, Afghani pergi haji ke Makkah, lalu ke kota-kota suci Syiah, dan
kemudian ke Afghanistan melawat Iran.
• Perjuangannya yang anti Inggeris ini menyebabkan Afghani harus keluar dari
Afghanistan pada Desember 1868, lalu ke Istanbul pada 1869.
• Pada 1870, Afghani diangkat menjadi menjadi Dewan Pendidikan Utsmaniah rasmi.
• Kerana ikatannya dengan berbagai ahli pendidikan terkemuka, dia diundang untuk
menyampaikan kuliah umum. Namun kuliah umum ini menimbulkan reaksi yang keras
dari para ulama, kerana dianggap menyimpang dari agama.
• Akibatnya Afghani diusir dari Istanbul.
9
• Setelah itu Afghani pergi ke Kairo. Di Kairo ini mendirikan Koran yang membahas isu-isu
politik.
• Seiring dengan perubahan kekuasaan di Mesir, di bawah Pemerintahan yang Pro
Inggeris, Taufiq.
• Afghani akhirnya diusir dari Mesir kerana sikapnya yang anti Inggeris. Kemudian Afghani
pergi ke Hyderabad di India Selatan. Dari India Afghani ke London, dan kemudian pada
1883 ke Paris.
• Di Paris Afghani bersama dengan Muhammad Abduh, mereka menerbitkan koran
berbahasa Arab, Al-Urwah Al-Wutaqa yang mendapat subsidi dari para pengagum.
• Sebelum meninggal pada tahun 1987 di Iran, Afghani sempat juga pergi ke Rusia, Eropa
dan Iraq.
• Afghani merupakan figur besar dalam dunia Muslim. Penekanannya bahawa Islam
merupakan kekuatan yang sangat penting untuk menangkal Barat dan untuk
meningkatkan solidaritas kaum Muslim, seruannya agar ada pembaruan dan perubahan
di dalam sistem politik despotis yang berbendera Islam, serta serangannya terhadap
mereka yang memihak imperialisme Barat atau yang memecah-belah umat Muslim,
semuanya merupakan tema-tema yang diperjuangkannya.
MAHMUD SYALTUT
• Ungkapan syeikh Mahmud Syaltut itu memberikan pelajaran penting pada kita,
khususnya dalam reliasi antara agama, bahawa pluralisme adalah suatu kemestian.
• Dilahirkan pada tahun 1893 di Desa Munyah, Bani Mansur Provinsi Buhairoh, Mesir.
• Sejak kecil Syaltut memperlihatkan kesungguhan dalam bertafaquh fid diin (belajar
Islam).
• Keluarganya yang mementingkan ilmu pengetahuan dan taat beragama, serta hormat
pada ulama, berperanan besar dalam membentuk keperibadiannya.
• Pendidikan Syaltut dimulai di kampung halamannya dengan menghafal Al-quran pada
seorang ulama setempat.
• Pada tahun 1906, ketika usianya menjangkau 13 tahun, beliau mulai pendidikan
formalnya dengan masuk Ma'had Al Iskandariah.
• Beliau mendapat Syahadah 'Alamiyah (setingkat ijazah S-1) pada tahun 1918.
• Pada 1919, Syaltut mengajar di almamaternya.
• Bersamaan itu pula terjadi gerakan revolusi rakyat Mesir melawan kolonial Inggris.
Beliau ikut berjuang melalui ketajaman pena dan kepiawaian lisannya.
• Dari almamaternya Syaltut lalu pindah ke Al-Azhar.
10
• Selain sebagai pengajar, di institusi pendidikan tertua di dunia ini, beliau menjawat
beberapa jabatan penting, mulai dari penilik pada sekolah-sekolah agama, wakil dekan
Fakulti Syariah, pangawas umum lembaga penelitian dan kebudayaan Islam Al Azhar,
wakil syeikh Azhar, sampai akhirnya pada tanggal 13 Oktober 1958 diangkat menjadi
syeikh Azhar (pimpinan tertinggi Al-Azhar).
• Syeikh Mahmud Syaltut merupakan tokoh yang selalu menggeluti dunianya dengan
aktiviti keagamaan, ilmu pengetahuan, kemasyarakatan dan juga perjuangan politik.
• Tidak mengherankan ketika masih muda, beliau sudah dikenal dan dianggap sebagai
seorang ahli fikir besar, pembaharu masyarakat, penulis yang hebat, seorang khatib
yang hebat dengan penyampaian bahasa yang mudah dipahami, argumentasi yang
rasional dan pemikiran yang bijak.
• Hal ini dibuktikan ketika pada tahun 1937, Syaltut diutus Majlis Tertinggi Al Azhar untuk
mengikuti muktamar tentang Alqanun al Dauli al Muqaran (Perbandingan Hukum
Internasional) di Lahay, Belanda.
• Dalam muktamar itu, beliau sempat membentangkan pemikirannya, tentang revolusi
syariah Islam yang mampu berdinamik dengan perkembangan zaman. Sontak,
pandangannya ini mendapat sambutan peserta.
• Sepanjang hayatnya, Syaltut senantiasa mengarahkan hidupnya untuk kepentingan ilmu
pengetahuan dan syiar Islam.
• Darinya terpancar sosok seorang sufi yang soleh, dan cerdik yang bijak.
• Beliau bagaikan angin taufan yang tak pernah berhenti memperjuangkan kebenaran
sampai dirasakan nilai-nilai keadilan oleh semua manusia.
• Sebagai seorang faqih, semangat berijtihad dan jihad selalu menyatu dalam dirinya..
Pemikiran dan karyanya
Syaltut dikenal sebagai tokoh dan cendekiawan yang memiliki ciri-ciri seorang mujtahid
dan mujaddid dengan pemikiran Islam moderat dan fleksibel. Itu dapat dilihat terutama dalam
pandangannya mengenai realisasi antara agama, hukum Islam, pluralisme, dan ragam aliran
pemikiran dalam Islam.
Dalam masalah kebebasan beragama misalnya, Syaltut melihat bahawa hal itu sesuatu
yang mesti dan dijamin dalam Islam. ‘Manusia mempunyai kebebasan untuk menentukan
jalan hidupnya’,katanya.
Dalam mengkaji sesuatu masalah, beliau selalu menggunakan pendekatan naql dan aql.
Hal demikian lalu dengan penajaman pandangannya, dan menimbang apa yang
dikemukakan oleh ulama-ulama sebelumnya untuk kemudian ia pertimbangkan menjadi
suatu keputusan hukum.
11
Fatwanya yang dianggap paling kontroversial adalah tentang halalnya menaruh harta di
bank dan diperbolehkannya pembatasan keturunan (KB). Setidaknya, hal itu dapat ditemui
dalam kitab "Al Fatawa".
Syaltut mencuba merumuskan suatu konsep yang memudahkan umat Islam. Formulasi
itu secara ringkas dapat dijelaskan dalam pandangannya, bahawa Islam sebagai sebuah
ajaran tidak pernah tertinggal oleh zaman Baginya, Islam adalah syariah dan akidah yang
kerana manusia akan menemukan kedamaian dan kesejahteraan hidup.
"Islam memberikan tempat yang luas sekali kepada kita untuk menterjemahkannya
bukan dalam konteks ideologis semata-mata, tetapi juga sebuah nilai hidup. Islam
memberikan kebebasan berpikir manusia untuk memahami agamanya sedalam-dalamnya
dan seluas-luasnya," ujarnya dalam Islam Aqidah wa Syariah.
Dalam kaitan pemikiran keyakinan, Syaltut melihat bahawa akidah Islam adalah
keimanan, baik iman kepada adanya Pencipta mahupun terhadap apa yang akan diciptakan
oleh Pencipta. Kalimat syahadat, adalah bentuk perjanjian keimanan manusia dan
pernyataan ideologis manusia kepada Tuhannya yang satu dan Muhammad sebagai
utusanNya. Dengan syahadat ini, akan membuka hati dan pikiran manusia untuk memahami
Islam lebih dalam dan luas.
Untuk mencari kebenaran Tuhan, menurut Syaltut, manusia harus menyedari bahawa
ada sesuatu yang harus diketahuinya, dan ada sesuatu yang diketahuinya dan memang
harus diamalkannya. Syaltut menjelaskan, untuk memperoleh kebenaran itu manusia harus
melalui pendekatan rasional dan irasional.
Syaltut menegaskan, walaupun banyak terjadi perbezaan pendapat dalam memahami
akidah, namun ada tiga perkara yang harus dibatasi dalam upaya menyikapi perbedaan itu:
Pertama, bahawa dalam memahami akidah dan proses pencarian kebenaran Tuhan
itu, kita harus menggunakan dalil yang qath'i.
Kedua, pemahaman akidah yang berangkat dari dalil yang tidak qath'i pada akhirnya
menimbulkan perbezaan-perbezaan pendapat, tidaklah dapat dikatakan sebagai
konklusi dari akidah yang benar, dan pendapat satu kelompok tertentu bukanlah
merupakan pendapat yang paling benar dengan menafikan kebenaran kelompok
lain.
Ketiga, apa yang terdapat dalam buku-buku tauhid tidaklah dapat disebut bahwa
masalah akidah yang diwajibkan oleh Tuhan kepada kita untuk mengetahuinya telah
terangkum dalam kitab tersebut. Kitab-kitab itu hanya merupakan karya-karya ilmiah
12
yang mungkin bisa berbeda dengan apa yang terdapat dalam nash-nash syar'i, dan
karena itu, merupakan lapangan ijtihad para ulama.
Dalam kaitan ini, lanjut Syaltut, "syariah dan akidah merupakan satu sistem yang
tidak dapat dipisahkan". Akidah merupakan dasar yang mendorong manusia untuk
menjalankan syariah Tuhan, dan syariah adalah refleksi panggilan hati manusia yang
berakidah. Karena itu manusia yang berakidah tanpa menjalankan syariah Tuhan, atau
manusia yang menjalankan syariah Tuhan tetapi tanpa memiliki akidah tidak dianggap
seorang Muslim, juga tidak dihukumi Islam.
Berkaitan dengan perbedaan pendapat, Syaltut menilai, hal itu sebagai sesuatu
yang wajar. Perbedaan pendapat, jelasnya, disebabkan oleh metodologi yang berbeda
pada seorang mujtahid dalam memahami nash-nash syar'i, juga cara pandang yang
berbeda dalam melihat sebuah masalah, sehingga hasil ijtihadnya pun berbeda.
Selain itu, kerana antara satu madzhab dengan madzhab lainnya dalam
memahami nash-nash syar'i, khususnya kalangan Sunni dan Syiah berbeda pandangan,
Syaltut melontarkan gagasan jalan tengah yang dikenal sebagai "Taqrib al Madzahib",
(rekonsiliasi antar-madzhab). Ertinya, kita berusaha mempersatukan visi dan persepsi
pemahaman keagamaan tanpa melihat simbol-simbol aliran yang kita yakini, dan dengan
meminimalisir fanatisme madzhab yang selama ini membekas dalam perilaku
keagamaan.
Gagasan ini bukan bererti kita harus menghilangkan dan menghapuskan
pluralisme madzhab yang ada, atau menyatukan antara satu madzhab dengan madzhab
lainnya, tetapi diarahkan untuk mengurangi sekat-sekat keagamaan yang telah
menyejarah dan membersihkannya dari unsur-unsur fanatisme aliran, sehingga umat
Islam bisa menyamakan barisannya, dan menghimpun kekuatannya dalam satu
kekuatan besar tanpa melihat madzhab yang diyakininya.
Pada tahun 2000 lalu, dalam rangka peringatan 50 tahun berdirinya lembaga
tersebut, diselenggarakan konferensi selama tiga hari di Teheran, Iran tentang
perdamaian dan rekonsiliasi antara madzhab.
Bagaimanapun, syeikh Mahmud Syaltut, dengan gagasan-gagasannya telah
mengajarkan kita bagaimana memahami Islam secara kaffah dan diamalkan dengan
13
mudah, bukan berangkat dari pemaksaan, tetapi berangkat dari semangat kemanusiaan,
ketuhanan, dan semangat ketaatan pengabdian manusia sebagai khalifah Tuhan.
Sikap keberagamaan manusia, baginya harus dimanifestasikan dalam bentuk
yang dinamis, fleksibel dan dewasa, sehingga Islam sebagai rahmatan lil 'alamin dan
sholih likulli zamanin wa makanin benar-benar mewarnai dalam semua tatanan
kehidupan manusia.
Pengabdian panjang itu berakhir pada 1963, ketika Khalik memanggilnya untuk
selamanya. Di antara karya monumentalnya adalah, Islam Aqidah wa Syariah; Tafsir
Alquranul Karim, dan Fatawa Al Muashirah.
MUHAMMAD BAQIR ASH-SHADR
• Muhammad Baqir Ash-Shadr adalah dari tokoh-tokoh Islam yang mampu berbicara
dengan fasihnya pemikiran-pemikiran Barat.
• Muhammad Baqir As-Sayyid Haidar Ibn Ismail Ash-Shadr, seorang sarjana, ulama, guru
dan tokoh politik, lahir di Kazimain, Baghdad, Iraq pada 25 DzulQaedah 1353H/1 Maret
1935 M dari keluarga beragama.
• Pada usia empat tahun, Muhammad Baqir Ash-Shadr kehilangan ayahnya, dan
kemudian diasuh oleh ibunya yang kuat beragama dan abangnya, Ismail, yang juga
seorang mujtahid kenamaan di Iraq.
• Muhammad Baqir Ash-Shadr menunjukkan tanda-tanda kecerdikan sejak usia kanakkanak.
• Pada usia sepuluh tahun, beliau berceramah tentang sejarah Islam, dan juga tentang
beberapa aspek lain tentang kultur Islam.
• Beliau mampu menangkap isu-isu teologis yang sulit dan bahkan tanpa bantuan seorang
guru pun.
• Ketika usia sebelas tahun, dia mengambil pelajaran logika, dan menulis sebuah buku
yang mengkritik para falsafah.
• Pada usia tiga belas tahun, abangnya mengajarkan kepadanya Ushul ilm al-fiqh ( asasasas
ilmu tentang prinsip-prinsip hukum Islam yang terdiri atas Al-Quran, Hadis, Ijma dan
Qiyas ).
• Pada usia sekitar enam belas tahun, dia pergi ke Najaf untuk menuntut pendidikan yang
lebih baik dalam berbagai cabang ilmu-ilmu Islam.
• Selepas 4 tahun, dia menulis sebuah ensiklopedia tentang Ushul, Ghayat Al-Fikr fi Al-
Ushul ( pemikiran puncak dalam Ushul ).
• Muhammad Baqir Ash-Shadr menjadi seorang mujtahid pada usia tiga puluh tahun.
14
• Kesan apalogi yang selama ini melekat pada pemikir Islam, beliau tepis dengan
kejernihan dan kecerdasan pemikirannya.
• Beliau begitu akrab dengan karya-karya pemikir Islam klasik mahupun moden, tapi beliau
juga paham pemikiran-pemikiran Barat yang berkembang.
• Sumbangan:
Menulis sebuah ensiklopedia tentang Ushul, Ghayat Al-Fikr fi Al-Ushul (pemikiran
puncak dalam Ushul ).
Dalam karyanya yang terkenal iaitu Falsatuna dan Iqtishaduna ia dengan fasihnya
mengutarakan kritik-kritik terhadap pemikiran Barat seperti Karl Marx, Descartes,
John Locke dan lain-lain.
Falsafatuna dan Iqtishaduna telah menbuatkan Muhammad Baqir Shadr sebagai
teoritisi kebangkitan Islam terkemuka.
Sistem falsafah dan ekonomi alternatif ini disempurnakan melalui masyarakat dan
lembaga.
Dalam Falsafatuna dan Iqtishaduna, Baqir Shadr ingin menyajikan kritik yang serius
terhadap aliran marxisme dan kapitalisme.
Buku ini baik dari segi sturuktur maupun metodologi, tidak diragukan lagi inilah
sumbangan paling serius dan paling banyak disaluti di bidang ini.
• Sebagai salah seorang pemikir yang paling terkemuka, Muhammad Baqir Ash-Shadr
melambangkan kebangkitan intelektual yang berlangsung di Najaf antara 1950-1980.
Ciri lain yang mempengaruhi dari kebangkitan itu adalah dimensi politiknya, dan
saling pengaruh antara apa yang terjadi di lorong gelap dan sekolah tinggi berdebu
Najaf, dan Timur-Tengah pada umumnya.
• Peristiwa pengeksekusian Shadr bersama saudara perempuannya yang bernama
Bint Al-Huda pada 8 April 1980, barangkali ini merupakan titik puncak tentangan
terhadap Islam di Iraq.
• Dengan meninggalnya Shadr, Irak kehilangan aktivis Islamnya yang paling
penting.Tapi kebenaran Shadr justeru setelah beliau dihukum gantung oleh
pemerintahan Iraq.
• Reputasi Shadr semenjak itu diakui di berbagai kalangan masyarakat.
• Namanya telah melintasi Mediterania, ke Eropa dan Amerika Serikat.
• Pada 1984, Istishaduna diterjemahkan sebahagian ke dalam bahasa Jerman,
disertai mukadimah panjang mengenal alim Syiah ini oleh seorang orientalis muda
Jerman.
15
MUHAMMAD HUSAYN THABATHABA'I
• Darakah, sebuah desa kecil di sisi pegunungan dekat Teheran, di tempat inilah
Allamah Thabathaba'i menghabiskan bulan-bulan musim panas, menyingkir dari
panas Kota Qum, kediamannya.
• Di desa inilah Profesor Kenneth Morgan, seorang orientalis terkemuka
berkunjung untuk memintanya menulis mengenai pandangan-pandangan Islam
Syi'ah untuk masyarakat intelektual Barat.
• Dengan kemampuannya yang mampu dan penguasaannya pada ilmu-ilmu Islam
tradisional serta pengenalannya terhadap pemikiran Barat menjadikan Allamah
Thabathaba'i memang orang yang tepat untuk menulis hal tersebut.
• Di dalam dirinya terdapat kerendah hati dan kemampuan analisis intelektualnya
bergabung.
• Dalam kelompok ulama tradisional Allamah Thabathaba'i memiliki kelebihan
sebagai seorang Syaikh dalam bidang Syariat dan ilmu-ilmu esoteris, sekaligus
seorang hakim (filosof atau, tepatnya, teosof Islam tradisonal) terkemuka.
• Allamah Thabathaba'i telah membuktikan segenap hidupnya untuk mengkaji
agama. Sebuah dedikasi tinggi terhadap perkembangan ilmu-ilmu Islam dan ilmu
pengetahuan pada umumnya.
• Allamah Sayyid Muhammad Husain Thabathaba'i dilahirkan di Tabriz pada tahun
1321H /1903 M, dari suatu keluarga keturunan Nabi Muhammad yang selama
empat belas generasi telah menghasilkan ulama-ulama Islam terkemuka.
• Beliau memperoleh pendidikan di kota kediamannya, menguasai unsur-unsur
bahasa Arab dan ilmu-ilmu agama, dan ketika usia dua puluh tahun berangkat ke
Universiti Najaf untuk melanjutkan pelajarannya.
• Disana beliau mempelajari Syariat dan ushul al-fiqh dari dua diantara syaikhsyaikh
terkemuka masa itu yaitu Mirza Muhammad Husain ini dan Syaikh
Muhammad Husain Isfahani.
• Namun menjadi Mujtahid bukan tujuannya. Thabathaba'i lebih tertarik pada ilmuilmu
aqliah, dan mempelajari dengan tekun seluruh dasar matematika tradisional
dari Sayyid Abul Qasim Khwansari, dan filsafat Islam tradisional, termasuk
naskah buku asy-Syifa karya Ibnu Sina dan al-Asfar karya Sadr al-Din Syirazi
serta Tamhid al-Qawaid karya Ibnu Turkah dari Sayyid Husain Badkubai.
• Thabathaba'i juga mempelajari ilmu Hudhuri (ilmu-ilmu yang dipelajari langsung
dari Allah SWT), atau ma’rifat, yang melaluinya pengetahuan menjelma menjadi
penampakan hakikat-hakikat supernatural.
16
• Gurunya, Mirza Ali Qadhi, yang mulai membimbingnya ke arah rahsia-rahsia Ilahi
dan mengajarnya dalam perjalananan menuju kesempurnaan spritual.
• Sebelum berjumpa dengan Syaikh ini, Thabathaba'i mengira telah benar-benar
mengerti buku Fushulli al-Hikam karya Ibn Arabi.
• Namun ketika bertemu dengan Syaikh besar ini, beliau baru sedar bahawa
sebenarnya beliau belum tahu apa-apa.
• Berkat Syaikh ini, bertahun-tahun di Najaf tidak hanya menjadi kurun pencapaian
intelektual, melainkan juga kezuhudan dan praktis-praktis spritual yang
memampukannya untuk mencapai keadaan realisasi spritual.
• Pada 1934 Allamah Thabathaba'i kembali ke Tabriz dan menghabiskan
beberapa tahun yang sunyi di Kota itu, mengajar sejumlah kecil murid.
• Kejadian-kejadian pada Perang Dunia Kedua dan pendudukan Rusia atas
Persialah yang membawa Allamah Thabathaba'i dari Tabriz ke Qum (1945).
• Pada waktu itu, dan seterusnya sampai sekarang, Qum merupakan pusat
pengkajian keagamaan di Persia.
• Beliau mengajar tafsir Quran serta filsafat dan teosofi tradisional, yang selama
bertahun-tahun sebelumnya tidak diajarkan di Qum.
• Sumbangan:
Dengan demikian Allamah Thabathaba'i telah memberikan pengaruh
yang amat besar, baik di dalam basis tradisional mahupun moden.
Beliau telah mencuba untuk menciptakan suatu elite intelektual baru di
kalangan kelompok masyarakat berpendidikan moden yang ingin
menjadi akrab dengan intelektualitas Islam di samping dengan dunia
moden.
Banyak murid tradisionalnya yang termasuk kelompok ulama telah
mencuba untuk mengikuti teladannya dalam upayanya yang amat
penting ini.
Beberapa muridnya seperti Sayyid Jalal al-Din Asytiyani dari Universiti
Masyhad dan Murtadha Muthahhari dari Universiti Teheran juga dikenal
sebagai sarjana yang mempunyai reputasi istimewa.
Beliau mempunyai peribadi yang agung, yang telah mencurahkan
segenap hidupnya untuk dedikasikan kepada kebenaran.
Kecintaannya pada ilmu telah diterjemahkan dalam peribadi agung ini.
Dia telah menjadi lambang dari suatu tradisi panjang kesarjanaan dan
ilmu-ilmu tradisional Islam.
Kehadirannya meniupkan suatu aroma dari peribadi yang telah
mendapatkan sebuah Pengetahuan Ketuhanan.
17
Beliau mencontohkan dalam keperibadiannya, kemuliaan,
kerendahhatian dan kecintaannya pada kebenaran, yang selama
berabad-abad telah terdapat dalam peribadi-peribadi Muslim sejati.
IBNU ARABY
• Ibnu 'Araby dikenal luas sebagai ulama besar yang banyak pengaruhnya dalam
percaturan intelektualisme Islam.
• Beliau memiliki sisi kehidupan unik, filsuf besar, ahli tafsir paling teosofik, dan imam para
filsuf sufi setelah Hujjatul Islam al-Ghazali.
• Lahir pada 17 Ramadhan 560 H/29 Juli 1165 M, di Kota Marsia, ibukota Andalusia Timur
(kini Sepanyol).
• Ibnu 'Araby bernama Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Ali bin Abdullah
bin Hatim.
• Beliau biasa dipanggil dengan nama Abu Bakr, Abu Muhammad dan Abu Abdullah.
Namun gelarannya yang terkenal adalah Ibnu 'Araby Muhyiddin, dan al-Hatamy. Beliau
juga mendapat gelar sebagai Syeikhul Akbar, dan Kibritul Ahmar.
• Dibesarkan di tengah-tengah keluarga sufi, ayahnya tergolong seorang ahli zuhud,
sangat keras menentang hawa nafsu dan materialisme, menyandarkan kehidupannya
kepada Tuhan. Sikap demikian kelak ditanamkan kuat pada anak-anaknya, tidak
terkecuali Ibnu 'Araby.
• Sementara ibunya bernama Nurul Anshariyah.
• Pada 568 H keluarganya berpindah dari Marsia ke Isybilia.
• Perpindahan inilah menjadi awal sejarah yang mengubah kehidupan intelektualisme
'Araby kelak; terjadi transformasi pengetahuan dan keperibadian Ibnu 'Araby.
• Meskipun Ibnu 'Araby belajar pada banyak ulama, seperti Abu Bakr bin Muhammad bin
Khalaf al-Lakhmy, Abul Qasim asy-Syarrath, dan Ahmad bin Abi Hamzah untuk pelajaran
Al-quran dan Qira'ahnya, serta kepada Ali bin Muhammad ibnul Haq al-Isybili, Ibnu
Zarqun al-Anshary dan Abdul Mun'im al-Khazrajy, untuk masalah fikih dan hadis
madzhab Imam Malik dan Ibnu Hazm Adz-Dzahiry, Ibnu 'Araby sama sekali tidak
bertaklid kepada mereka. Bahkan ia sendiri menolak keras taklid.
• Sumbangan:
Ibnu 'Araby membangun metodologi original dalam menafsirkan Al-quran dan
Sunnah yang berbeza dengan metodologi yang ditempuh para pendahulunya.
Hampir seluruh penafsirannya diwarnai dengan penafsiran teosofik yang sangat
cemerlang. "Kami menempuh metodologi pemahaman kalimat-kalimat yang ada
itu dengan hati kosong dari kontemplasi pemikiran.
18
Keperibadian sufi, intelektualisme filosofis, fikih dan sastra. Oleh sebab itu,beliau
dikenal bukan saja sebagai ahli dan pakar ilmu-ilmu Islam, tetapi juga ahli dalam
bidang astrologi dan kosmologi.
Kami bermunajat dan dialog dengan Allah di atas hamparan adab, muraqabah,
hudhur dan bersedia diri untuk menerima apa yang datang dari-Nya, sehingga
Al-Haq benar-benar melimpahkan ajaran bagi kami untuk membuka tirai dan
hakikat... dan semoga Allah memberikan pengetahuan kepada kalian semua..."
ujar Ibnu 'Araby suatu kali
Jalan Tengah
Pada perjalanan intelektualismenya, Ibnu 'Araby akhirnya menempuh jalan
halaqah sufi (tarekat) dari beberapa syeikhnya. Setidaknya, ini terlihat dari apa yang
ditulis dalam salah satu karya monumennya Al-Futuhatul Makkiyah, yang penuh
dengan permasalahan sufisme dari beberapa syeikh yang memiliki disiplin spiritual
beragam. Pilihan ini juga yang membuat beliau tidak menyukai kehidupan duniawi,
sebaliknya lebih memusatkan pada perhatian ukhrawi.
Beliau menemui para tokoh arif dan jujur untuk bertukar dan menimba ilmu dari
ulama tersebut. Tidak mengherankan apabila dalam usia yang sangat muda, 20
tahun, Ibnu 'Araby telah menjadi sufi terkenal.
Menurutnya, tarekat sufi dibangun di atas empat cabang, iaitu:
1. Bawa'its (instrumen yang membangkitkan jiwa spiritual)
2. Dawa'i (pilar pendorong ruhani jiwa)
3. Akhlaq
4. Hakikat-hakikat.
• Sementara komponen pendorongnya ada tiga hak:
1. Hak Allah, adalah hak untuk disembah oleh hamba-Nya dan tidak
dimusyriki sedikitpun.
2. Hak hamba terhadap sesamanya, yakni hak untuk mencegah
derita terhadap sesama, dan menciptakan kebajikan pada mereka.
3. Hak hamba terhadap diri sendiri, iaitu menempuh jalan (tarekat)
yang di dalamnya kebahagiaan dan keselamatannya.
19
Keperibadian Ibnu 'Araby senatiasa naik dan naik ke wilayah yang luhur.
Kuncinya senantiasa bertambah rindu, dan hatinya jernih semata hanya bagi al-
Haq. Sementara rahsia batinnya bermukim menyertai-Nya, tak ada yang lain
yang menyibukkan dirinya kecuali Tuhannya.
Ibnu 'Araby menggunakan kenderaan mahabbah (kecintaan),
bermadzhab ma'rifah, dan ber-wushul tauhid. Ubudiyah dan iman satu-satunya
dalam pandangan 'Araby hanyalah kepada Allah Yang Esa dan Mahakuasa,
Yang Suci dari pertemanan dan peranakan.
Sementara hak sesama makhluk, beliau mengambil jalan taubat dan
mujahadah jiwa, serta lari kepada-Nya. Beliau gelisah ketika kosong atas
tindakan kebajikan yang diberikan Allah, sebagai jalan mahabbah dan mencari
redha-Nya.
Kontroversial
Meski demikian, tak sedikit yang menilai pandangan-pandangan filsafat
tasawuf Ibnu 'Araby, terutama kaum fuqaha' dan ahli hadis, sebagai sangat
kontroversial. Misalnya, teorinya tentang Wahdatul Wujud yang dianggap
condong pada pantheisme.
Salah satu sebabnya adalah lantaran dalam karya-karyanya itu Ibnu
'Araby banyak menggunakan bahasa-bahasa simbolik yang sulit khususnya
kalangan awam. Kerananya, tidak sedikit yang mengganggap 'Araby telah kufur,
misalnya Ibnu Taymiyah, dan beberapa pengikutnya yang menilainya sebagai
'kafir'.
Memang pada akhirnya, Ibnu Taimiyah menerima pandangan Ibnu
'Araby setelah bertemu dengan Taqyuddin Ibnu Athaillah as-Sakandari asy-
Syadzily di sebuah masjid di Kairo, yang menjelaskan makna-makna metafora
Ibnu 'Araby. "Kalau begitu yang sesat itu adalah pandangan pengikut Ibnu 'Araby
yang tidak memahami makna sebenarnya," kata Ibnu Taimiyah.
• Sumbangan:
Menurut penelitian para ulama dan orientalis, Ibnu Araby mempunyai
lebih 560 kitab dalam berbagai disiplin ilmu keagamaan dan umum.
20
Malah ada yang mengatakan, termasuk risalah-risalah kecilnya,
mencapai 2.000 judul.
Kitab tafsirnya yang terkenal adalah Tafsir al-Kabir yang terdiri 90 jilid,
dan ensiklopedia tentang penafsiran sufistik, yang paling
masyhur,Futuhatul Makkiyah (8 jilid), serta Futuhatul Madaniyah.
Sementara karya yang tergolong paling sulit dan penuh metafora adalah
Fushushul Hikam.
Dalam lentera karya dan pemikirannya itulah,beliau begitu kuat
mewarnai dunia intelektualisme Islam universal.
IBNU RUSYD
• Dunia barat (Eropah) pantas berterima kasih pada Ibnu Rusyd. Sebabnya, melalui
pemikiran dan karya-karyanyalah Eropah memiliki peradaban.
• "Suka atau tidak, filosofi Cordova dan mahagurunya, Ibnu Rusyd, telah menembus
sampai ke Universitas Paris," tulis Ernest Barker dalam The Legacy of Islam.
• Dilahirkan pada 1126 M di Cordova (Spanyol--red), Ibnu Rusyd bernama lengkap Abul
Walid Muhammad ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Rusyd.
• Di Barat, ia dikenal sebagai Averrous.
• Keluarganya dikenal memberikan perhatian dan apresiasi besar pada ilmu pengetahuan
dan tergolong masyhur di Kota Cordova.
• Rusyd minat pada mendalami ilmu dan menunjukkan bakat serta keccerdikannya yang
luar biasa sejak masa kanak-kanaknya.
• Sementara, ayah dan kakaknya pernah menjadi ketua pengadilan di Andalusia. Bakat ini
pula yang menurun kepada Rusyd, ketika beliau diamanahkan menjawat jawatan
sebagai qadi (hakim) di Sevilla (Spanyol) dan sebagai qadi al-qudaad (hakim agung) di
Cordova. Tak seperti anak-anak seusianya, masa kecil Rusyd dihabiskan untuk belajar
berbagai disiplin ilmu: Alquran, tafsir, hadits, fiqih, serta mendalami ilmu-ilmu eksakta
seperti matematika, astronomi, logika, filsafat dan kedoktoran.
• Ibnu Rusyd dikenal sebagai ahli berbagai ilmu pengetahuan. Sebagai qadi al-qudaad, ia
dekat dengan para amir (penguasa) Dinasti Al Muwahhidun yang memerintah saat itu,
khususnya dengan Abu Yusuf Yakqub al Mansur, amir dinasti ketiga Muwahhidun.
• Beberapa kalangan ulama yang tidak suka dengannya, kerana ajaran filsafatnya,
berupaya menyingkirkan Rusyd dengan cara memfitnah bahawa dia telah menyebar
ajaran filsafat yang menyimpang dari ajaran Islam.
• Atas tuduhan itu, Rusyd diasingkan ke suatu tempat bernama Lucena.
21
• Tak hanya itu, karya-karyanya menyangkut filsafat dibakar dan diharamkan
mempelajarinya.
• Sejak saat itu, filsafat tak lagi mendapat tempat dan berkembang di dunia Islam.
• Namun, beberapa tahun kemudian, Amir Al Mansur memaafkan dan membebaskannya.
• Beliau lalu pergi ke Moroco dan menghabiskan sisa hidupnya di negeri tanduk Afrika
Utara ini hingga wafatnya pada 1198 M.
Pemikiran Rusyd
Yang paling menonjol adalah aspek falsafatnya (estetika logika dan filsafat) yang
terbentang di hampir setiap karyanya. Menurutnya, nilai filsafat dan logika itu sangat penting,
khususnya dalam mentakwilkan dan menafsirkan Alquran sebagai kitab teks, yang selalu
membutuhkan artikulasi makna dan perlu diberi interpretasi konseptual dan bukan artikulasi
lafadz.
Islam sendiri, demikian Rusyd, tidak melarang orang berfilsafat, bahkan Al Kitab, dalam
banyak ayatnya, memerintahkan umatnya untuk mempelajari filsafat. Menurut Rusyd, takwil
(pentafsiran) dan interpretasi teks dibutuhkan untuk menghindari adanya pertentangan antara
pendapat akal dan filsafat serta teks Al-quran.
Beliau memaparkan, takwil yang dimaksud di sini adalah meninggalkan erti harfiah ayat
dan mengambil erti majasinya (analogi). Hal ini pula yang dilakukan para ulama klasik zaman
awal dan pertengahan.
Dalam kaitan kandungan Al-quran ini, Rusyd membagikan manusia kepada tiga
kelompok: awam, pendebat, dan ahli fikir. Kepada ahli awam, kata Rusyd, Alquran tidak dapat
ditakwilkan, kerana mereka hanya dapat memahami secara tertulis. Demikian juga kepada
golongan pendebat, takwil sulit diterapkan. Takwil, secara tertulis dalam bentuk karya, hanya bisa
diperuntukkan bagi kaum ahli fikir.
Dalam cara pandang itulah, kata Rusyd, takwil atas teks secara benar dapat dilakukan
dan difahami oleh ahli fikir. Pemikiran Rusyd tersebut kemudian dikenal sebagai teori perpaduan
agama dan filsafat. Sementara itu, menyangkut pemaknaan atas Quran, Rusyd berpendapat
bahawa Al-quran memiliki makna batin di samping makna lahir.
Berkaitan dengan penciptaan alam, Rusyd yang menganut teori Kausalitas (hukum sebabakibat),
berpendapat bahawa memahami alam harus dengan dalil-dalil tertentu agar dapat
sampai kepada hakikat dan eksistensi alam.
Setidaknya ada tiga dalil untuk menjelaskan teori itu, kata Rusyd, iaitu:
22
• Pertama, dalil inayah yakni dalil yang mengemukakan bahwa alam dan seluruh kejadian
yang ada di dalamnya, seperti siang dan malam, matahari dan bulan, semuanya
menunjukkan adanya penciptaan yang teratur dan rapi yang didasarkan atas ilmu dan
kebijaksanaan. Dalil ini mendorong orang untuk melakukan penyelidikan dan penggalian
yang terus menerus sesuai dengan pandangan akal fikirannya. Dalil ini pula yang akan
membawa kepada pengetahuan yang benar sesuai dengan ketentuan Alquran.
• Kedua, dalil ikhtira' yaitu asumsi yang menunjukkan bahwa penciptaan alam dan
makhluk di dalamnya nampak jelas dalam gejala-gejala yang dimiliki makhluk hidup.
Semakin tinggi tingkatan makhluk hidup itu, kata Rusyd, semakin tinggi pula berbagai
macam kegiatan dan pekerjaannya.
• Hal ini tidak terjadi secara kebetulan. Sebab, bila terjadi secara kebetulan, tentu saja
tingkatan hidup tidak berbeda-beda. Ini menunjukkan adanya pencipta yang mengatur
kehidupan. Dalil ini sesuai dengan syariat Islam, dimana banyak ayat yang menunjukkan
perintah untuk memikirkan seluruh kejadian alam ini.
• Ketiga, dalil gerak disebut juga dalil penggerak pertama yang diambil dari Aristoteles.
Dalil tersebut mengungkapkan bahwa alam semesta bergerak dengan suatu gerakan
yang abadi, dan gerakan ini mengandung adanya penggerak pertama yang tidak
bergerak dan berbenda, yaitu Tuhan.
Menurut Rusyd, benda-benda langit beserta gerakannya dijadikan oleh Tuhan dari tiada
dan bukan dalam zaman. Sebabnya, zaman tidak mungkin mendahului wujud perkara yang
bergerak, selama zaman itu kita anggap sebagai ukuran gerakannya. Jadi gerakan menghendaki
adanya penggerak pertama atau sesuatu sebab yang mengeluarkan dari tiada menjadi wujud.
Rusyd yang juga dikenal sebagai 'pelanjut' aliran Aristoteles ini, menilai bahawa
substansi yang lebih dahulu itulah yang memberikan wujud kepada substansi yang kemudian
tanpa memerlukan kepada pemberi form (Tuhan) yang ada di luarnya.
Menurut Rusyd, pembangkitan yang dimaksudkan kaum filsuf adalah pembangkitan
ruhy, bukan jasmani. Pandangan ini berakar dari falsafah mereka tentang jiwa. Bagi Rusyd, juga
kaum filosof lainnya, yang penting bagi manusia adalah jiwanya. Kebahagiaan dan ketenangan
hakiki adalah kebahagiaan jiwa.
Rusyd juga mengajari kita bagaimana membangun ‘rules of dialogue’, dalam kaitan
memahami 'orang lain' di luar kita. Teorinya ini beliau dasarkan pada tiga prinsip epistemologis,
iaitu:
23
• Pertama, keharusan untuk memahami 'yang lain' dalam sistem referensinya sendiri.
Dalam kasus ini, terlihat dari penerapan metode aksiomatik dalam menafsirkan diskursus
filosofis ilmu-ilmu Yunani.
• Kedua, dalam kaitan relasi kita dengan barat, adalah prinsip menciptakan kembali
hubungan yang subur antara dua kutub dengan mengedepankan hak untuk berbeda.
Ibnu Rusyd membela pendapat bahwa tidak ada kontradiksi antara kebenaran agama
dan filsafat, tapi terjadi harmoni di antara keduanya. Harmoni tidak berarti sama dan
identik. Karena itu, hak untuk berbeda harus dihargai.
• Ketiga, mengembangkan sikap toleransi. Rusyd menolak cara-cara Al Ghazali menguliti
para filosof tidak dengan tujuan mencari kebenaran. "Tujuan saya," kata Al Ghazali,
"adalah mempertanyakan tesis mereka dan saya berhasil." Ibnu Rusyd menjawab, "Ini
tidak sewajarnya dilakukan oleh orang terpelajar karena tujuan orang terpelajar tak lain
adalah mencari kebenaran dan bukan menyebarkan karaguan."
Barat Terkagum Karya Rusyd
Pemikiran dan karya-karya Ibnu Rusdy sampai ke dunia Barat melalui Ernest Renan,
seorang penulis dan sejarawan asal Perancis. Renan, penulis biografi Rusyd berjudul Averroes
et j'averroisme mengatakan, filosof Rusyd telah menulis lebih dari 20 ribu halaman dalam
berbagai disiplin ilmu.
Asperasi dunia Barat yang demikian besar terhadap karya Rusyd, kata Alfred Gillaume
dalam "Warisan Islam", menjadikan Rusyd lebih menjadi milik Eropah daripada milik Timur.
"Averroisme tetap merupakan faktor yang hidup dalam pemikiran Eropah sampai kelahiran ilmu
pengetahuan eksperimental moden," tulis Gillaume.
"Ibnu Rusyd adalah seorang rasionalis, dan menyatakan berhak menundukkan segala
sesuatu kepada pertimbangan akal, kecuali digma-digma keimanan yang diwahyukan. Tetapi
beliau bukanlah free thinker, atau seorang tak beriman," tulis Phillip K Hitti.
Sumbangan:
Tahaafutut Tahaafut
Kitab fil Kulliyat fi at Tibb (kaedah-kaedah umum dalam ilmu kedoktoran) yang telah
diterjemahkan ke bahasa latin dan menjadi rujukan penting kedoktoran
Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtashid (Kitab permulaan bagi mujtahid dan akhir
makna/maksud)
Kitab Fashl al Maqal fii ma Baina Syariah wa al Hilmah min al Ittisal, (menguraikan
adanya keselarasan antara agama dan akal kerana keduanya adalah pemberian Tuhan)
24
Al Kasyf 'an Manahij al Adillah fi 'Aqaid al Millah (menyingkap masalah metodologi dan
dalil-dalil kaum filsuf dalam keyakinan beragama).
ISMAIL RAJI AL-FARUQI
• Nama besarnya telah membelah perhatian dunia intelektualisme universal.
• Konsep dan teorinya tentang penggabungan ilmu pengetahuan telah mengilhami
berdirinya berbagai aspek keilmuan, misalnya International Institute of Islamic Thougth
(IIIT) di Amerika Serikat dan lembaga sejenis di Malaysia.
• Berkat beliau pula agenda besar 'Islamisasi ilmu pengetahuan' hingga kini tumbuh dan
berkembang di berbagai Negara
• Ilmuwan Islam dan Barat ini dilahirkan di daerah Jaffa, Palestina, pada 1 Januari 1921.
• Al-Faruqi melalui pendidikan dasarnya di College des Freres, Lebanon sejak 1926
hingga 1936.
• Pendidikan tinggi beliau tempuh di The American University, di Beirut. Gelaran sarjana
muda pun beliau mendapat pada tahun 1941.
• Lulus sarjana, beliau kembali ke tanah kelahirannya menjadi pegawai di pemerintahan
Palestina, di bawah mandat Inggeris selama empat tahun, sebelum akhirnya diangkat
menjadi gabenor Galilea yang terakhir.
• Namun pada 1947, mandat yang dipimpinnya jatuh ke tangan Israel, hingga beliau pun
hijrah ke Amerika Syarikat.
• Di negeri Paman Sam itu hidupnya berubah. Dia dengan tekun mengamati dunia
akademik.
• Di negeri ini pula, gelaran masternya di bidang filsafat beliau memperoleh dari Universiti
Indiana, AS, pada 1949, dan gelaran master keduanya dari Universiti Harvard, dengan
judul tesis On Justifying The God: Metaphysic and Epistemology of Value (Tentang
Pembenaran Kebaikan: Metafisika dan Epistemologi Ilmu).
• Sementara gelaran doktornya diraih dari Universiti Indiana.
• Tidak hanya itu, Al-Faruqi juga memperdalamkan ilmu agama di Universiti Al Azhar,
Kairo, Mesir selama empat tahun.
• Setelah belajar Islam di Kairo, Al Faruqi mulai hidup di dunia kampus dengan mengajar
di Universitas McGill, Montreal, Kanada pada 1959 selama dua tahun.
• Pada 1962 Al Faruqi pindah ke Karachi, Pakistan, kerana terlibat kegiatan Central
Institute for Islamic Research.
• Setahun kemudian, pada 1963, Al Faruqi kembali ke AS dan memberikan kuliah di
Fakulti Agama Universiti Chicago, dan selanjutnya berpindah ke program pengkajian.
25
• Islam di Universiti Syracuse, New York. Pada tahun 1968,beliau berpindah ke Universiti
Temple, Philadelphia, sebagai guru besar dan mendirikan Pusat Pengkajian Islam di
institusi tersebut.
• Selain itu, beliau juga menjadi guru besar di pelbagai negara, seperti di Universiti
Mindanao City, Filipina, dan di Universiti Qom, Iran.
• Beliau pula perancang utama kurikulum The American Islamic College Chicago.
• Al Faruqi mengabdikan ilmunya di kampus hingga akhir hayatnya, pada 27 Mei 1986, di
Philadelphia.
Pemikiran
Ilmuwan yang ikut membidani berbagai kajian tentang Islam di berbagai negara Pakistan,
India, Afrika Selatan, Malaysia, Mesir, Libya, dan Arab Saudi ini sangat terkenal dengan konsep
integrasi antara ilmu pengetahuan (umum) dan agama. Dalam keyakinan agamanya,ilmu dalam
Islam asalnya dan bersumber pada nash-nash dasarnya, yakni Alquran dan Hadis.
"Bukan seperti sekarang, saat dunia Barat maju dalam bidang ilmu pengetahuan, namun
kemajuan itu sering dari ruh spiritualitas. Itu tak lain kerana adanya pemisahan dan antara ilmu
pengetahuan dan agama," katanya.
Lebih dari 20 buku, dalam pelbagai bahasa, telah ditulisnya, dan tak kurang dari seratus
artikel telah dipublikasikan. Di antara karyanya yang terpenting adalah: A Historical Atlas of the
Religion of The World (Atlas Historis Agama Dunia), Trialogue of Abrahamic Faiths (Trilogi
Agama-agama Abrahamis), The Cultural Atlas of Islam (Atlas Budaya Islam), Islam and Cultural
(keduanya telah di Indonesiakan).
Gagasan 'Islamisasi ilmu pengetahuan' tidak hanya beliau perjuangkan dalam bentuk
buku, namun juga dalam institusi pengkajian Islam dengan mendirikan IIIT pada 1980, di Amerika
Syarikat. Kini, lembaga berkualiti itu memiliki banyak cabang di berbagai negara, termasuk di
Indonesia dan Malaysia. Namun pemikirannya juga menimbulkan pro-kontra di kalangan ilmuwan
Muslim dan Barat.
Hal demikian tidak membuatnya putus asa dalam kritikan. Tak cukup dengan IIIT saja,
beliau dirikan pula The Association of Muslim Social Scientist pada 1972. Kedua lembaga
internasional yang didirikannya itu menerbitkan jurnal Amerika tentang Ilmu-ilmu Sosial Islam.
Pemikirannya tentang Pan-Islamisme (Persatuan Negara-negara Islam) pun tidak kalah
penting. Baginya, sistem khilafah (kekhalifahan Islam) adalah bentuk negara Islam yang paling
sempurna. "Khilafah adalah prasyarat mutlak bagi tegaknya paradigma Islam di muka bumi.
26
Khilafah merupakan induk dari lembaga-lembaga lain dalam masyarakat. Tanpa itu, lembagalembaga
lain akan kehilangan dasar pijaknya," tegasnya.
Dengan terbentuknya khilafah, jelasnya, keagamaan tidak bererti akan lenyap. Dalam
pandangannya, khilafah tetap bertanggungjawab melindungi keagamaan. Bahkan, khilafah wajib
melindungi pemeluk agama lain, seperti Kristen, Yahudi dan sebagainya. "Tak ada paksaan
dalam Islam," katanya.
Karyanya’A Historical Atlas of Religion of the World’, oleh banyak kalangan dipandang
sebagai buku standed dalam bidang tersebut. Dalam karya-karyanya itulah, beliau selalu
memaparkan pemikiran ilmiahnya untuk mencapai saling pengertian antara umat beragama, dan
pemahaman intelektual terhadap agama-agama lain. Baginya, ilmu perbandingan agama
berguna untuk membersihkan semua bentuk prasangka dan salah pengertian untuk membangun
persahabatan antara sesama manusia.
Kerana itu pula, Al Faruqi berpendapat bahawa Islam tidak menentang Yahudi. Yang
ditentang Islam adalah Zionisme. Antara keduanya (Yahudi dan Zionisme) terdapat perbezaan
mendasar. Ketidakadilan dan kezaliman yang dilakukan Zionisme, menurutnya, begitu rumit dan
amat kejam sehingga praktis tidak terdapat cara untuk menghentikannya tanpa suatu kekerasan
perang. Dalam hal ini, negara zionis harus dihancurkan. Sebagai jalan keluarnya, orang-orang
Yahudi diberi hak bermukim di mana saja mereka kehendaki, sebagai warga negara bebas.
Mereka harus diterima dengan baik di negara Muslim.
Lantaran pemikirannya inilah, kalangan Yahudi tidak senang dengannya. Nasib tragis
pun menimpa diri dan keluarganya, ketika meletus serangan teroris di Eropah Barat, yang lalu
mencetuskan pada kerusuhan di AS pada 1986. Gerakan anti-Arab serta semua yang
berkacukan Arab dan Islam begitu marak dipelopori beberapa kalangan tertentu yang lama
memendam perasaan tidak senang terhadap Islam dan warga Arab.
Dalam serangan oleh kelompok tak dikenal itulah, Al Faruqi dan isterinya, Dr Lois
Lamya, serta keluarganya tewas. Untuk mengenang jasa-jasa, usaha, dan karyanya, organisasi
masyarakat Islam Amerika Utara (ISNA) mengabadikan dengan mendirikan The Ismail and
Lamya Al Faruqi Memorial Fund, yang bermaksud melanjutkan cita-cita 'Islamisasi ilmu
pengetahuan
27
AL-KINDI
• Adalah Abu Yusuf Yaqub Ibnu Ishaq Ibnu As-Sabbah Ibnu 'Omran Ibnu Ismail Al- Kindi,
atau yang lebih dikenal sebagai Al-Kindi yang melakukannya. Al-Kindi dilahirkan pada
tahun 801-873 di Kufa, Arab.
• Pekerjaan awal: penerjemah, penulis kaligrafi
• Bidang yang dikuasai: filsafat, kedokteran, musik, astronomi, geografi, matematika,
farmakologi, kriptografi.
• Karya: 205 buku, antara lain Geometri (32 buku), pengobatan dan filosofi (22 buku),
logika (9 buku), fisika (12 buku).
• Selain dikenal sebagai salah satu filsuf kenamaan Islam,beliau juga menulis buku
tentang kriptologi atau seni memecahkan kode. Dalam buku yang berjudul >Risalah fi
Istikhraj al-Mu'amma (Manuscript for the Deciphering Cryptographic Messages) ini, beliau
menuliskan naskah untuk menguraikan tentang kode-kode rahsia.
• Dalam buku ini, Al-Kindi memperkenalkan teknik penguraian kode atau sandi-sandi yang
sulit dipecahkan. Beliau juga mengklasifikasikan sandi-sandi rahsia itu serta menjelaskan
ilmu fonetik Arab dan sinopsisnya. Yang paling penting lagi, dalam bukunya ini beliau
mengenalkan penggunaan beberapa teknik statistika untuk memecahkan kode-kode
rahsia.
• Kitabnya mengenai kriptografi sangat terkenal mengingatkan dia adalah seorang yang
pakar di bidang ilmu hitung/matematik. Di era ilmu ini, beliau menulis empat buku
mengenai sistem penomboran dan menjadi dasar bagi aritmatik moden.
• Beliau juga memberi sumbangan besar dalam bidang geometri bola, bidang yang sangat
mendukungnya dalam pembelajaran astronomi
• Sumbangannya dengan dunia ilmiah di pusat ilmu pengetahuan Islam pada zaman
keemasan,Baghdad,beliau dilamar sebagai penulis kaligrafi di akademi paling populer
saat itu, House of Wisdom. Bersama Al Khawarizmi dan Banu Musa bersaudara, beliau
ditugaskan menerjemahkan karya-karya Yunani ke dalam bahasa Arab oleh khalifah Al
Makmun.
• Beliau tidak banyak terlibat dalam penerjemahan langsung, kerana tugas sebenar beliau
adalah mengedit. Al Kindi sangat mengagumi pemikiran-pemikiran filsuf Yunani-Romawi.
Beliau sangat terilhami oleh filsuf besar dua Yunani, Socrates dan Aristoteles.
• Bekerja di bidang sandi-sandi rahsia dan pesan-pesan tersembunyi dalam naskahnaskah
asli Yunani dan Romawi mempertajam nalurinya dalam bidang kriptoanalisa.
Beliau menerbitkannya dalam sebuah majalah, yang setelah dibawa ke Barat beberapa
abad sesudahnya diterjemahkan sebagai Manuscript on Deciphering Cryptographic
Messages.
28
• Di dalamnya antara lain mengungkapkan: "Satu cara untuk memecahkan kode rahsia,
jika kita tahu bahasanya, adalah dengan menemukan satu naskah asli yang berbeza dari
bahasa yang sama, lalu kita hitung kejadian-kejadian pada tiap naskah.
• Teknik Al Kindi ini kemudian dikenal sebagai analisa frekuensi dalam kriptografi, iaitu
cara paling sederhana untuk menghitung bahasa khusus dalam naskah asli, persentase
huruf dalam kode rahasia, dan menggantikan simbol dengan huruf.
• Dalam dunia Islam dan dunia pada umumnya, Al-Kindi dikenal sebagai filsuf Arab
kenamaan. Karya-karyanya yang luar biasa menempatkannya pada posisi tertinggi di
bidang ilmu pengetahuan. Namun meski dikenal sebagai seorang filsuf kenamaan asal
Dinasti Abassiyah, beliau juga menguasai berbagai cabang ilmu lainnya seperti
kedoktoran, matematika, musik, astrologi, dan ilmu optik.
IBNU BAJJAH
• Umat Islam telah sampai ke tanah Sepanyol (Andalusia) semenjak zaman sahabat
Rasul.
• Kedatangan mereka telah berhasil mempengaruhi kehidupan masyarakat di sana
khususnya dalam bidang keilmuan.
• Sepanjang pemerintahan Islam di Sepanyol, telah lahir sejumlah cendekiawan dan
sarjana dalam pelbagai bidang ilmu.
• Sebahagian mereka ialah ahli sains, matematik, astronomi, perubatan, filsafat, sastera,
dan sebagainya. Abu Bakr Muhammad Ibn Yahya al-Saigh atau lebih terkenal sebagai
Ibnu Bajjah adalah salah seorang diantara para cendekiawan Muslim tersebut.
• Dilahirkan di Saragossa tahun 1082 M, Ibnu Bajjah merupakan seorang sasterawan dan
ahli bahasa yang unggul.
• Beliau pernah menjadi penyair bagi golongan al-Murabbitin yang dipimpin oleh Abu Bakr
Ibrahim Ibn Tafalwit.
• Selain itu, Ibnu Bajjah juga ahli di bidang musik dan pemain gambus yang handal.
• Beliau juga seorang yang hafal Al-quran. Dalam waktu yang sama, Ibnu Bajjah amat
terkenal dalam bidang pero-ubatan dan merupakan salah seorang doktor terkenal yang
pernah dilahirkan di Andalusia.
• Kehebatannya pun turut terlihat dalam bidang politik sehingga beliau dilantik menjadi
menteri semasa Abu Bakr Ibrahim berkuasa di Saragossa.
• Lebih menakjubkan lagi beliau dapat menguasai ilmu matematik, fisik, dan falak.
• Pada kesempatan itu beliau banyak menulis buku yang berkaitan dengan ilmu logika.
29
• Kemampuannya menguasai berbagai ilmu itu menjadikannya seorang sarjana teragung
bahkan tiada bandingan di Andalusia dan barangkali di dunia Islam.
• Dalam bidang filsafat umpamanya, kemampuan Ibnu Bajjah setara dengan al-Farabi
ataupun Aristoteles. Dalam bidang ini beliau mengemukakan gagasan filsafat ketuhanan
yang menetapkan manusia boleh berhubungan dengan akal fa'al melalui perantaraan
ilmu pengetahuan dan pembangunan potensi manusia.
• Menurut Ibnu Bajjah, manusia boleh mendekati Tuhan melalui amalan berfikir dan tidak
semestinya melalui amalan tasawuf yang dikemukakan oleh Imam al-Ghazali.
• Dengan ilmu dan amalan berfikir, segala keutamaan dan perbuatan moral dapat
diarahkan untuk memimpin serta menguasai jiwa.
• Berdasarkan pendapatnya, seseorang harus mengupayakan perjuangannya untuk
berhubung dengan alam bersama-sama dengan masyarakatnya ataupun secara
terpisah. Kalau masyarakat itu tidak baik maka seseorang itu harus menyepi dan
menyendiri.
• Pandangan filsafat Ibnu Bajjah ini jelas dipengaruhi oleh idea-idea al-Farabi.
• Pemikiran filsafatnya ini dapat diikuti dalam Risalah al-Wida dan kitab Tadbir al-
Muttawwahid yang secara umum merupakan pembelaan kepada karya-karya al-Farabi
dan Ibn Sina kecuali bagian yang berkenaan dengan sistem menyepi dan menyendiri.
• Namun, ada sebagian pemikir mengatakan bahwa kitab tersebut sama dengan buku al-
Madinah al'Fadhilah yang ditulis al-Farabi.
• Dalam buku itu, al-Farabi menjelaskan pandangan beliau mengenai politik dan falsafah.
Semasa membicarakan tentang politik, al-Farabi telah mencadangkan supaya sebuah
negara kebajikan yang diketuai oleh ahli filsafat diwujudkan.
• Satu persamaan yang ketara antara al-Farabi dengan Ibn Bajjah ialah kedua-duanya
meletakkan ilmu mengatasi segala-galanya. Mereka hampir sependapat bahawa akal
dan wahyu merupakan satu hakikat yang padu. Upaya untuk memisahkan kedua-duanya
hanya akan melahirkan sebuah masyarakat dan negara yang pincang.
• Oleh sebab itu, akal dan wahyu harus menjadi dasar dan asas pembinaan sebuah
negara serta masyarakat yang bahagia. Ibnu Bajjah berpendapat bahwa akal boleh
menyebabkan manusia mengenali apa saja kewujudan benda atau Tuhan.
• Akal boleh mengenali dengan sendiri perkara-perkara tersebut tanpa dipengaruhi oleh
unsur-unsur kerohanian melalui amalan tasawuf.
• Selain itu, Ibnu Bajjah juga telah menulis sebuah buku yang berjudul Al-Nafs yang
membicarakan persoalan yang berkaitan dengan jiwa. Pembicaraan itu banyak
dipengaruhi oleh gagasan pemikiran filsafat Yunani. Oleh sebab itulah, Ibnu Bajjah
banyak membuat ulasan terhadap karya dan hasil tulisan Aristoteles, Galenos, al-Farabi,
dan al-Razi.
30
• Minatnya dalam soal yang berkaitan dengan ketuhanan dan metafisika jauh mengatasi
bidang ilmu lain meskipun beliau mahir dalam ilmu psikologi, politik, perubatan dan
sebagainya.
• Sewaktu membicarakan ilmu logika, Ibnu Bajjah berpendapat bahawa sesuatu yang
dianggap ada itu sama ada benar-benar ada atau tidak ada bergantung pada yang
diyakini ada atau hanyalah suatu kemungkinan. Justeru apa yang diyakini itulah
sebenarnya satu kebenaran dan sesuatu kemungkinan itu boleh jadi mungkin benar dan
tidak benar.
• Kenyataannya, banyak perkara di dunia ini yang tidak dapat diuraikan menggunakan
logika. Jadi, Ibnu Bajjah belajar ilmu-ilmu lain untuk membantunya memahaminya hal-hal
berkaitan dengan metafisika.
• Ilmu sains dan fisika misalnya digunakan oleh Ibnu Bajjah untuk menguraikan persoalan
benda dan rupa. Menurut Ibnu Bajjah, benda tidak mungkin terwujud tanpa rupa tetapi
rupa tanpa benda mungkin wujud. Oleh sebab itu, kita boleh menggambarkan sesuatu
dalam bentuk dan rupa yang berbeza-beza.
• Beliau telah lama menggunakan ungkapan manusia sebagai makhluk sosial, sebelum
para sarjana Barat berbuat demikian.
• Begitu juga konsep masyarakat madani telah dibicarakan dalam tulisannya secara tidak
langsung.
• Sesungguhnya Ibn Bajjah merupakan tokoh ilmuwan yang hebat.
• Namun kehebatannya inilah yang mengundang cemburu beberapa kalangan. Perasaan
dengki dan cemburu ini menyebabkannya diracuni dan akhirnya meninggal dunia pada
tahun 1138.
• Biarpun Ibn Bajjah telah wafat tetapi sumbangan dan pemikirannya telah meletakkan
dasar yang kukuh bagi perkembangan ilmu dan filsafat di bumi Andalusia.
IBNU BATTUTA
• Beliau bernama Muhammad bin Abdullah bin Muhammad Al-Lawati Al-Tanji.
• Beliau digelar sebagai Ibnu Battuta atau As-Sham Ad-Din.
• Dilahirkan pada 24 Februari 1304 bersamaan Rejab 704 Hijrah di Bandar Tanjah,
Morocco
• Wafat pada Tahun 779 Hijrah bersamaan 1372 Masihi.
• Sumbangan beliau : Pelopor pengembaraan yang menghasilkan buku karangan
mengenai benua Asia dan Afrika berdasarkan pengalaman perjalanan sendiri
• Kebesaran Kerajaan Melayu bukan sahaja diakui dan diagungkan oleh bangsa Melayu
semata-mata, malah seorang pengembara dari Arab, Ibnu Battuta.
31
• Didalam kitabnya,Tuhfat al-Nazhar beliau menyebut selama mengelilingi dunia hanya
ada tujuh raja yang memiliki kelebihan luar biasa, iaitu Raja Iraq yang berbudi bahasa,
Raja Hindustani sangat peramah, Raja Yaman berakhlak mulia, Raja Turki gagah
perkasa, Raja Rom sangat pemaaf, Raja Turkistan bersifat tolak ansur dan Raja Melayu
Malik Al-Zahir (Sumatra) yang berilmu pengetahuan luas dan mendalam.
• Pengembaraan Ibnu Battuta bermula ketika usianya 21 tahun.
• Beliau meninggalkan Tanjah pada hari Khamis, 14 Jun 1325 masihi.
• Pengembaraan beliau mengambil masa 38 tahun meliputi perjalanan sejauh 120,000
kilometer dan singgah di 44 negara di dua benua Afrika dan Asia.
• Beliau kembali semula ke Morocco semasa pemerintahan Sultan Abu 'Inan dan kisah
pengembaraan beliau ditulis oleh Ibn Juza melalui bukunya Tuhfat al Anzhar fi Ghoraib al
Absar wa Ajaib al Asfa.
• Buku tersebut diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dan diterbitkan dibanyak tempat.
• Kisah pengembaraan Ibnu Battuta terbahagi kepada tiga pusingan. Pusingan pertama
bermula dari Tangier, Afrika Utara pada 13 Jun 1325 menuju Iskandariah sebelum
meneruskan pengembaraan ke Dimyath dan Kaherah. Selanjutnya Ibnu Battuta
merentasi bumi Palastin menuju Damsyik dan berjalan ke Ladzikiyah, seterusnya ke
Aleppo.
• Dalam perjalanan berkenaan, Ibnu Battuta terlihat satu kafilah sedang menuju ke
Makkah untuk menunaikan ibadat haji lalu beliau bergabung dengan rombongan itu.
Beliau menetap di Makkah selama 2 tahun.
• Ibnu Battuta meneruskan pengembaraannya ke Yaman melalui jalan laut dan melawat
Aden, Mombosa, Timur Afrika dan menuju ke Kulwa. Beliau kembali ke Oman dan balik
semula ke Mekkah untuk menunaikan Haji pada tahun 1332 masihi, melaui Hormuz,
Siraf, Bahrin dan Yamama.
• Pada pusingan kedua pengembaraanya, Ibnu Battuta ke Syam dan Laut Hitam, Laut
yang dihubungkan ke Laut Tengah oleh Selat Bosporus dan Laut Marmara serta
Dardanela. Dari Laut Hitam, Ibnu Battuta meneruskan pengembaraannya ke Bulgaria,
Rom, Rusia, Turki serta pelabuhan terpenting di Laut Hitam iaitu Odesia kemudian
menyusuri sepanjang Sungai Danube.
• Ibnu Battuta kemudian belayar menyeberangi Laut Hitam ke Semenanjung Crimea di
mana beliau mengunjungi Rusia Selatan dan seterusnya ke India. Di India beliau pernah
dilantik menjadi kadi dan tinggal selama beberapa tahun dan berkhidmat dengan
keluarga seorang sultan.
• Beliau melanjutkan pengembaraannya hingga ke Sri Langka, Indonesia dan Canton, ibu
negara Hong Kong. Kemudian Ibnu Battuta mengembara pula ke Sumatera, Indonesia
32
dan melanjutkan perjalanan melalui laut Amman sebelum meneruskan perjalanan darat
ke Iran, Iraq, Palestin dan Mesir.
• Beliau kembali ke Makkah untuk menunaikan Ibadah Haji yang ke tujuh (terakhir) pada
bulan November 1348 mesihi.
• Perjalanan beliau ketiga bermula pada 753 Hijrah dimana beliau sampai ke Mali di
tengah Afrika Barat sebelum kembali semula ke Pas, Maghribi untuk mentafsir hasil
pengembaraannya.
• Salah seorang penulis Dar Ifta' di Pas iaitu Mohad. Ibnu Juza telah menyunting buku
beliau dan menyusun dengan gaya bahasa yang teratur. Ibn Juza mengambil masa
selama 3 bulan untuk menyelesaikan tugasnya pada 9 Disember 1355 masihi.
• Setiap kali mengunjungi sesebuah negeri atau negara, Ibnu Battuta akan membuat
catatan terperinci mengenai penduduk, pemerintah, ulamak serta kezaliman yang
dilaksanakannya.
• Beliau turut menceritakan pengalamannya menempuh pelbagai cabaran seperti diserang
penjahat, hampir lemas bersama kapal yang karam dan nyaris dihukum penggal oleh
pemerintah yang zalim. Tetapi malangnya, pencapaian Ibnu Battuta yang luar biasa itu
tidak mendapat penghargaan sewajarnya apabila manuskrip catatannya dirampas dan di
sembunyikan kerajaan Perancis yang menjajah kebanyakan negeri di benua Afrika.
• Manuskrip catatan beliau dipercayai disimpan di Bibliotheque Nationale, Paris,
menyebabkan bangsa Arab sendiri tidak dapat menghargai pencapaiannya sebagai
seorang pelayar Islam yang agung.
• Hakikatnya, Ibnu Battuta adalah perintis pengembaraan dunia yang berjaya menguasai
benua Afrika dan Asia serta pengarang yang menghasilkan karya penting dalam dunia
Islam

Tidak ada komentar: